• Новина
  • ·
  • 25 Червня 2025

Триває реалізація проєкту «Ключ до інноваційної освіти: впровадження основ інтелектуальної власності у програми закладів середньої освіти»

Avatar

У 2024 році IP Academy розпочала реалізацію довгострокового освітнього проєкту «Ключ до інноваційної освіти: впровадження основ інтелектуальної власності у програми закладів середньої освіти», спрямованого на розвиток правової культури серед учасників освітнього процесу, зокрема на надання знань і навичок щодо ідентифікації об’єктів ІВ, розуміння особливостей набуття прав, здійснення та комерціалізації інтелектуальної власності, а також їхнього захисту, запобігання контрафакції та піратству.
копия АкадемияWISE Promotional Materials [UKRAINIAN], копия (Реклама для Facebook) (1)

Мета проєкту – освіта, що випереджає час

Реалізація проєкту запланована до 2030 року й передбачає поетапну та системну інтеграцію знань про інтелектуальну власність у навчальний процес. Його головна мета – сформувати правову культуру та підвищити рівень обізнаності учасників освітнього процесу в галузі інтелектуальної власності. Зокрема, надати вчителям та учням базові знання і практичні навички з ідентифікації об’єктів ІВ, набуття та реалізації прав, запобігання порушенням, а також розуміння ролі інтелектуальної власності в розвитку креативного й технологічного мислення.

Для кого створено проєкт?

Основа проєкту – підтримка двох ключових аудиторій:

  • вчителів закладів загальної середньої освіти України, особливо тих, хто викладає предмети, пов’язані з творчістю, технологіями та правом: Мистецтво, Технології, Правознавство, Медіаграмотність, Інформатику, Етику та Громадянську освіту;
  • учнів закладів середньої освіти, які отримають можливість опанувати основи інтелектуальної власності завдяки розробленим навчальним матеріалам і включенню цієї теми до шкільних програм.

Всеукраїнський масштаб і доступність

Проєкт охоплює заклади середньої освіти по всій території України. Тренінгові курси та додаткові консультації для вчителів проводяться в онлайн-форматі, що дозволяє залучити вчителів з усіх регіонів країни. Крім того, матеріали проєкту будуть доступні через онлайн-платформи для більш зручного доступу. 

Етапи реалізації проєкту: від концепції до щоденної практики

Реалізація проєкту «Ключ до інноваційної освіти: впровадження основ інтелектуальної власності у програми закладів середньої освіти» відбувається поетапно, охоплюючи як онлайн-, так і офлайн-формати. Кожен етап спрямований на поглиблення знань, зміцнення практичної бази вчителів і впровадження теми інтелектуальної власності в освітній простір.

Опитування та визначення освітньої потреби

Першим кроком стало масштабне опитування серед 9555 педагогів із різних регіонів України. Його мета – з’ясувати рівень обізнаності вчителів щодо інтелектуальної власності та виявити запити на підтримку.

Ключові результати опитування:

  • 57% вчителів не проходили жодних курсів або тренінгів, пов’язаних з інтелектуальною власністю;
  • 62% вчителів не мають досвіду створення навчальних проєктів, які включають розробку учнями власних творів;
  • 20% вчителів стикалися з порушенням авторських прав у власній професійній практиці або практиці колег;
  • 98% вчителів ніколи не подавали заявки на державну реєстрацію авторського права на свої твори;
  • 51% вчителів використовують навчальні матеріали для роз’яснення учням інформації про права в сфері творчості;
  • 34% вчителів працюють у закладах освіти, де відсутні положення, які регулюють політику стосовно авторських прав на службові твори;
  • 82% вчителів повідомили, що їм доводилося роз’яснювати учням їхні права та обов’язки щодо створених ними творінь;
  • 35% вчителів зазначили, що у їхніх закладах освіти не проводяться заходи, присвячені інформуванню учнів про негативний вплив купівлі контрафактної продукції (підробок) або будь-які інші кампанії про права у сфері творчості.

Проведення інформаційно-аналітичного дослідження

На основі зібраних даних було підготовлено повноцінне інформаційно-аналітичне дослідження, що дозволило більш глибоко оцінити готовність закладів середньої освіти до впровадження тематики інтелектуальної власності.

Мета дослідження – не лише зафіксувати рівень обізнаності вчителів, а й проаналізувати наявні освітні практики, виявити ключові потреби педагогів і запропонувати вектори подальших дій.

Основні завдання дослідження:

  • оцінка інтересу вчителів до курсів та тренінгів з інтелектуальної власності для визначення потреби в підвищенні кваліфікації;
  • аналіз активності проведення заходів в закладах середньої освіти, спрямованих на інформування про права інтелектуальної власності та негативні наслідки поширення контрафактної продукції;
  • визначення наявності внутрішніх нормативних документів щодо авторських прав на службові твори;
  • визначення рівня залученості педагогів до створення навчальних проєктів, що передбачають роботу учнів над створенням власних творінь, та розвиток творчої діяльності;
  • виявлення проблемних питань у сфері інтелектуальної власності, з якими стикаються вчителі у своїй професійній діяльності;
  • систематизація пропозицій вчителів щодо інтеграції знань з інтелектуальної власності в навчальні програми закладів середньої освіти.
Інформаційно-аналітичне дослідження

Розроблення концепції впровадження основ інтелектуальної власності

Висновки, отримані в результаті дослідження, стали основою для створення Концепції впровадження знань про інтелектуальну власність у закладах середньої та позашкільної освіти. Проєктний документ має стати орієнтиром для послідовного, змістовного й довгострокового впровадження тематики з інтелектуальної власності в освітній процес закладів середньої освіти та позашкільного навчання.

Концепція окреслює практичні шляхи розвитку в учнів навичок розпізнавання, охорони й використання результатів власної творчої діяльності, а також сприяє вихованню поваги до прав інших авторів, митців та винахідників.

11

Проведення тренінгових курсів

тренінговий курс

У межах проєкту передбачено проведення трирівневої системи тренінгів для вчителів:

  • Рівень 2 – спеціалізований.
    Призначений для вчителів, які викладають творчі, технічні та суспільно-гуманітарні предмети: мистецтво, технології, правознавство, інформатику, етику, медіаграмотність тощо.
  • Рівень 3 – поглиблений.
    Розрахований на вчителів-дослідників і керівників учнівських наукових проєктів, які потребують більш глибоких знань про правову охорону інтелектуальної діяльності.

Розроблення навчальних матеріалів

Готується серія освітніх матеріалів для вчителів та учнів, які дозволять інтегрувати тему інтелектуальної власності в різні шкільні предмети. До переліку входять: мистецтво, технології, правознавство, інформатика, медіаграмотність, українська мова та література, етика, суспільні науки.

Матеріали орієнтовані на практичне застосування та адаптацію до різного віку учнів.

Онлайн-сесії та консультації для педагогів

Для підтримки вчителів після проходження навчання передбачено низку онлайн-сесій та консультацій, під час яких можна буде поставити запитання, обговорити виклики й отримати методичну допомогу щодо інтеграції ІВ у шкільні програми.

Апробація в освітніх закладах

Учасники проєкту впроваджуватимуть напрацьовані матеріали у своїх школах. Це дозволить оцінити ефективність підходів, зібрати зворотний зв’язок та доопрацювати методичні рішення.

Запуск менторського супроводу

На завершальному етапі заплановано запуск менторської програми для шкіл-партнерів. У рамках програми надаватиметься індивідуальна підтримка вчителям, що впроваджують тематику інтелектуальної власності в навчальний процес. Також буде підготовлено аналітичний звіт з результатами реалізації проєкту.

Чому це важливо?

Інтеграція основ інтелектуальної власності в навчальні програми дасть учням можливість не тільки зрозуміти, як трансформувати свої ідеї у реальні проєкти та успішно впроваджувати у життя, але й сприятиме розвитку їхніх творчих і професійних навичок. Враховуючи швидкий розвиток цифрових технологій і креативної економіки, ці знання допоможуть підготувати учнів до викликів сучасного світу та зміцнити правову культуру в суспільстві.

Завдяки впровадженню основ ІВ у систему середньої освіти, вчителі зможуть:

  • підвищити свою кваліфікацію та рівень знань у сфері ІВ;
  • використовувати сучасні матеріали для розвитку учнів, допомагаючи їм зростати професійно;
  • розвивати креативний потенціал учнів, створюючи основу для їх подальшого професійного та інтелектуального розвитку.

Проєкт «Ключ до інноваційної освіти: впровадження основ інтелектуальної власності у програми закладів середньої освіти» – це стратегічна ініціатива, що закладає підґрунтя для системних змін у шкільній освіті. Його реалізація сприятиме формуванню нового покоління учасників освітнього процесу – обізнаних, свідомих, креативних і готових до викликів сучасного світу. Завдяки інтеграції знань про інтелектуальну власність у навчальний процес, ми інвестуємо в майбутнє країни, де цінується авторство, поважається право, підтримується інноваційність та зберігається культурний код нації.

Приєднуйтесь до новин!

Жодного спаму та реклами, лише важливі новини.

    Читайтe також

    Новина

    Стартував проєкт «Розширення можливостей жінок у сфері інновацій та стартапів»

    Жінки в інноваціях: від ідеї – до реалізації Новий міжнародний проєкт IP Academy – це можливість для жінок-інноваторок здобути знання, практичні інструменти та менторську підтримку для реалізації власних проєктів. Програма реалізується в межах ініціативи «Розширення можливостей жінок у сфері інновацій та стартапів» і об’єднує навчання, практику та персональний розвиток. Проєкт…

    Читати далі

    Новина

    Роль інтелектуальної власності у збереженні коду нації: завершення масштабного проєкту та ключові результати

    Тренінговий курс: базові знання з IP  Першим етапом проєкту став тренінговий курс, що проходив з листопада по грудень 2024 року. Участь у ньому взяли 40 майстрів народних художніх промислів з різних куточків України. Протягом трьох тижнів під час онлайн-сесій вони дізнавалися, як інтелектуальна власність може допомогти захистити їхні творчі здобутки,…

    Читати далі

    Новина

    Бренд – ключовий нематеріальний актив у сучасному політичному ландшафті: завершено тренінговий курс для Верховної Ради України

    Фокус – на бренд як інструмент державного управління Програма тренінгу охопила теоретичні засади та практичні кейси щодо правової охорони торговельних марок, їхньої комерціалізації та механізмів захисту у випадку порушення. Особлива увага була приділена практикам управління брендом як невід’ємною частиною репутаційного, правового й економічного потенціалу державного сектору.

    Читати далі