Тренінговий курс: цифрові інструменти, новітні технології й навчання ІВ
З 10 по 28 червня 2024 року понад 120 викладачів із різних куточків України долучилися до тренінгового курсу для закладів вищої освіти, організованого IP Academy за підтримки Академії Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO Academy). Курс мав на меті надати учасникам актуальні знання та навички, необхідні для успішного викладання навчальних дисциплін з інтелектуальної власності та новітніх технологій у закладах вищої освіти з використанням цифрових інструментів.
Основні теми й результати
Учасники курсу мали змогу:
- проаналізувати вплив штучного інтелекту, віртуальної реальності (VR) та доповненої реальності (AR) на інтелектуальну власність;
- виділити основні концепції технології блокчейн та її потенційного застосування у сфері інтелектуальної власності;
- сформулювати ключові виклики та можливості для захисту прав інтелектуальної власності у сфері хмарних сервісів та графічного інтерфейсу користувача;
- проаналізувати основні аспекти цифрового навчального середовища з позиції публічних політик, етичних питань та інклюзивності;
- визначити потенціал різних цифрових ресурсів в освітньому середовищі, включаючи технології AR, VR, ігри (гейміфікація), відео, соціальні мережі та додатки на основі штучного інтелекту;
- розроблити онлайн-заняття з використанням цифрових інструментів та інструкції для проведення занять у віртуальному середовищі.
Спікери тренінгового курсу
До проведення лекцій та воркшопів долучилися запрошені спікери від Академії ВОІВ:
- Елеонора Розаті, професорка права інтелектуальної власності Стокгольмського університету, радниця юридичної фірми Bird & Bird;
- Маргарет Роберта Найлз, експертка з навчання, міжнародна освітня консультантка;
- Райан Ебботт, професор з права та медичних наук, Школи права Університету Суррея, Великобританія.
Практичний компонент: від теорії до цифрових рішень
Протягом курсу на лекціях та воркшопах учасники вивчали етапи досягнення цілей навчання, орієнтованого на результат, ознайомлювались з найкращими практиками вибору цифрових інструментів для викладання та аналізували роль викладача як фасилітатора в цифровому освітньому середовищі.
Разом із лекторами учасники опрацьовували сучасні платформи для навчання з ІВ, зокрема Moodle, Canvas, Google Classroom, Kahoot! та інші.
Фінальним етапом програми стали презентації групових проєктів: кожна команда розробила власне онлайн-заняття з інструкціями для проведення у віртуальному середовищі. Учасники продемонстрували інноваційні підходи, практичну підготовку та глибоке розуміння потреб студентів у цифрову добу.
Менторська програма: вдосконалення навчальних програм
З 15 по 22 липня 2024 року викладачі з шести українських ЗВО долучилися до менторської програми – логічного продовження тренінгового курсу, спрямованого на створення повноцінної навчальної програми з інтелектуальної власності, адаптованої до сучасних тенденцій і цифрових викликів.
Основні цілі та зміст програми
Менторська програма базувалася на змішаній моделі наставництва і включала синхронні та асинхронні заняття з елементами індивідуального, групового та peer-to-peer наставництва. Завдяки участі в програмі учасники змогли:
- опанувати концепції розробки навчальних програм з інтелектуальної власності для закладів вищої освіти;
- застосовувати андрагогічні принципи та пов’язані з ними стратегії викладання та оцінювання знань при вдосконаленні змісту навчальної програми з інтелектуальної власності;
- розробити навчальну програму з інтелектуальної власності із застосуванням методу «Глибина знань» (американського дослідника доктора Нормана Вебба), знань та навичок, набутих під час тренінгового курсу «Інтелектуальна власність та новітні технології для закладів вищої освіти», а також з урахуванням сучасних тенденцій у сфері інтелектуальної власності;
- інтегрувати розроблену навчальну програму у навчальний процес та забезпечити її ефективне викладання, використовуючи сучасні методи навчання та технології для досягнення максимальних результатів у засвоєнні матеріалу студентами.
Спікери менторської програми
Запрошеними експертками від Академії ВОІВ стали:
- Елеонора Розаті, професорка права інтелектуальної власності Стокгольмського університету, радниця юридичної фірми Bird & Bird;
- Маргарет Роберта Найлз, експертка з навчання, міжнародна освітня консультантка.
Разом із менторками учасники поглиблено вивчали принципи розробки навчальних програм з інтелектуальної власності для закладів вищої освіти, опановували андрагогічні підходи до викладання й оцінювання, а також створювали власні навчальні програми з урахуванням сучасних викликів і тенденцій у сфері ІВ.
Фінальний етап проєкту
Заключний етап менторської програми був присвячений практичному втіленню отриманих знань і навичок. Учасники інтегрували напрацювання, здобуті в межах програми, зосередившись на сучасних методиках викладання, створенні навчальних матеріалів та використанні цифрових інструментів у викладацькій діяльності.
Цей етап мав на меті підвищити ефективність педагогічної практики через оновлення існуючих курсів та розробку нових навчальних програм з інтелектуальної власності й новітніх технологій. Учасники представили авторські розробки курсів, які відповідають сучасним вимогам академічного середовища.
Окрім програм, учасники підготували супровідні методологічні документи, адаптовані до специфіки освітніх закладів та внутрішніх нормативів, що регулюють організацію навчального процесу у закладах вищої освіти.
Цей проєкт став поштовхом до формування нової культури викладання інтелектуальної власності в українських ЗВО. Для багатьох учасників це була не лише можливість оновити знання, а й переосмислити підходи до навчання загалом. Як зазначила одна з учасниць, Альона Полторацька, кандидатка економічних наук і доцентка КНУ імені Тараса Шевченка:
«Найбільше вразила практична спрямованість курсу – реальні кейси та чіткі рекомендації зі створення ефективних навчальних програм. Робота з менторами допомогла переосмислити підхід до планування курсів і освоїти сучасні технології, які роблять викладання більш адаптованим до потреб студентів.»
Альона Полторацька
Участь у проєкті стала для викладачів крутою можливістю для професійного зростання, обміну досвідом і створення актуального навчального контенту, що відповідає викликам цифрової доби.